critica literară marxistă: un ghid introductiv de lectură

punctul culminant al unei astfel de critici dialectice se găsește în opera lui Adorno însuși., A se vedea mai ales: Prisme (MIT Press, 1955) și Note pentru Literatură I & II** (Columbia SUS, 1991 & 1992 ), care conțin o gamă extraordinar de eseuri, precum și post-mortem publicat Estetic Teoretic (Continuum, 1997 ) – în definitiv afirmație filozofică asupra artei și estetică în imediata perioada postbelică.Adorno a fost profund influențat de Walter Benjamin, cu unsprezece ani mai în vârstă., Perechea întâlnit prima dată la Viena în 1923 și a continuat o prietenie de o viață plin de viață al dezbaterii intelectuale (analizate cu atenție de Susan Buck-Morss în Originea Negative Dialectica (Free Press, 1977))., Benjamin e profund original și eseistică, care combină materialismul istoric cu misticismul Evreiesc, variază într-o multitudine de subiecte, cu accente, inclusiv: un Kantian încă Cabalist-a influențat teoria cogniției, Baroc dramă și alegorie, Baudelaire (o figură pivot în Benjamin legată de obsesia lui cu Paris ca ‘Capitala secolului al Xix-Lea’), Kafka, Proust (a cărui mémoire involontaire el asociază cu suprarealistă șocuri), Brecht (cu care el a împărtășit, de asemenea, o prietenie de o viață), suprarealismul, limbă, și de traducere., În limba engleză, cititorii nou-veniți la Benjamin ar putea dori să consulte eseurile relevante în iluminări** (Fontana, 1970) și reflecții (Schocken, 1978), precum și teoria dramei baroce și a alegoriei în originile dramei tragice germane (Verso, 1998 ). Cei cu un gust pentru completism ar putea dori, de asemenea, să preia studiul enorm al lui Benjamin asupra Parisului din secolul al XIX-lea, format exclusiv din fragmente: proiectul arcade (Harvard UP, 2002 ). Harvard University Press au publicat 4 volume ale scrierilor selectate ale lui Benjamin (2004-6).,o altă figură impunătoare a criticii marxiste din secolul al XX-lea este filozoful maghiar György Lukács. Lui 1923 munca Istorie și Conștiință de Clasă (Merlin Press, 1971 ) a fost extrem de influent: s-a rupt cu cea de-a Doua Internaționale accent pe Marxismul ca doctrină, subliniind în schimb că Marxismul este o metoda dialectică se bazează pe categoria de totalitate, și-a făcut reificarea’ fundamental Marxist concept., Înainte de radicalizarea sa marxistă, Lukács a scris două mari lucrări de critică literară: primul, Sufletul și forma (Columbia UP, 2010 ), este un set neglijat (criminal) de eseuri pasionale și chinuite despre relația dintre artă și viață, abstracțiile perfecte ale formei versus nenumăratele detalii imperfecte ale sufletului uman., Aceste opoziții se leagă de contradicții sociale mai mari între viață și muncă, concret și abstract, împlinire artistică și vocație burgheză; ceea ce caută în mod clar Lukács este o modalitate de mediere sau de depășire a acestor opoziții, totuși stilul chinuit este un semn că nu l-a localizat încă. El a continuat aceste reflecții într-una dintre cele mai mari lucrări literare critice ale secolului al XX-lea: teoria romanului** (MIT Press, 1971 ). Contrastând romanul cu epicul, Lukács susține că acolo unde acesta din urmă este forma care corespunde organic unui „integrat” (adică.,, non-înstrăinat, non-reificate) civilizația în care social-totalitatea este imanent împăcat și senzual prezent, romanul este epopeea unei epoci în care vastă totalitatea vieții nu mai direct dat, în care imanența sensului în viață a devenit o problemă, dar care încă mai crede în termeni de totalitate.”A doua jumătate a cărții expune o tipologie a romanului, încheind cu un semn vag plin de speranță că Dostoievski poate oferi o cale de ieșire din impasurile modernității burgheze.,prin experiența primului război mondial și a revoluției ruse, Lukács a ajuns în cele din urmă la pozițiile marxiste ale istoriei și conștiinței de clasă. În mod esențial, mai târziu extrem de influentă teorie de realism ar trebui să fie citit în contextul acestei cărți centrală eseu despre reificarea, de realism pentru Lukács este în multe moduri narative echivalentul a de-reificate (și potențial dereifying) punctul de vedere al proletariatului. În studii în realismul European** (Merlin Press, 1972) și scriitor și Critic (Merlin Press, 1978) (vezi în special eseul ” narate or Describe?,”), Lukács susține că marii realiști (Balzac, Tolstoi, Thomas Mann) pătrund sub epifenomena vieții cotidiene pentru a dezvălui legile obiective ascunse la locul de muncă care constituie societatea ca atare. În alte lucrări, însă, acest atașament față de realism coboară în dogmatism literar-critic anti-modernist (vezi, de exemplu, sensul realismului contemporan (Merlin Press, 1963 ))., Cealaltă lucrare critică majoră a lui Lukács este romanul istoric** (Penguin, 1969), un studiu fundamental al genului romanului istoric de la explozia sa în Walter Scott la moștenitorii săi din secolul al XX-lea, cum ar fi Heinrich Mann.în Franța, lucrarea lui Sartre despre literatura angajată este bine cunoscută. Situații I (Gallimard, 1947) colectează textele sale timpurii despre Faulkner, Dos Passos, Nabokov și alții (recent traduse ca Eseuri critice: situații 1 (University of Chicago Press, 2017))., Notabil este modul în care Sartre deduce un întreg personal de metafizica de stiluri și forme de aceste lucrări, pe care apoi judecători împotriva propriului fenomenologia existențialistă de libertate și de ce Fredric Jameson a cerut lui ‘lingvistice optimism’ (pentru Sartre, totul este sayable – o poziție filosoful francez Alain Badiou-ar radicaliza și mathematise). Stiluri precum Faulkner, care neagă implicit această libertate, sunt reținute pentru cenzură. Capodopera acestei perioade și abordare este ceea ce este literatura?,** (Routledge Classics 2001,), care include nu numai binecunoscutele (și mult criticate) pasaje despre presupusa transparență a prozei versus opacitatea potențial apolitică a poeziei, ci și o istorie bogată și subtilă a relațiilor scriitorilor francezi cu publicurile lor (virtuale sau actuale): o relație care, după Revoluția eșuată din 1848, devine una de negare. Se încheie cu un strigăt de raliere pentru o „literatură reală” care să se străduiască pentru o societate fără clasă în care ” nu există nicio diferență de niciun fel între subiect și publicul său.,’Lui Sartre lucru a fost criticată în Roland Barthes’ Scris de Gradul Zero (Hill & Wang, 2012 ); pentru Barthes, angajamentul apare nu la nivel de conținut, dar la care a „scris” (sau forma) – deși cineva ar putea contesta înțelegere simplistă a lui Sartre argument pe care aceasta se bazează., Mai recent, aceste problematici au fost înviat – și contestat – de Jacques Rancière în Politica de Literatură (Polity, 2010 ), care susține că politica de literatura nu are nimic de-a face cu înclinațiile politice personale ale autorului; mai degrabă, literatura este politic, pentru ca literatura este intervine în relația asta între practici și forme de vizibilitate și de moduri de a spune că sculptează unul sau mai multe comune lumi.,’Cititori s-ar putea consulta, de asemenea, Sartre importante studii de scriitori individuale, inclusiv Baudelaire (Gallimard, 1946), Saint Genet (Gallimard, 1952), și – o trei-tome magnum opus – L’Idiot de la Famille (Gallimard, 1971-2).

Lucien Goldmann, un critic francez de origine română, a dezvoltat o abordare care a devenit cunoscută sub numele de ” structuralism genetic.”El a examinat structura textelor literare pentru a descoperi gradul în care a întruchipat „viziunea mondială” a clasei căreia îi aparținea scriitorul., Pentru Goldmann operele literare sunt produsul, nu al indivizilor, ci al „structurilor mentale transindividuale” ale grupurilor sociale specifice. Aceste „structuri mentale” sau „viziuni ale lumii” sunt ele însele înțelese ca construcții ideologice produse de conjuncturi istorice specifice., În lucrarea sa cea mai cunoscută, Dumnezeul Ascuns (Verso, 2016 ), el se conectează recurente categorii în piesele lui Racine (Dumnezeu, Lume, Om) la mișcare religioasă cunoscută ca Jansenismul, care este de la sine inteles ca world vision de la noblesse de robe, o clasă fracțiune care se găsesc depinde de monarhie (‘robe’) dar, deoarece acestea sunt recrutați din rândul burgheziei, din punct de vedere politic s-a opus la aceasta. Pericolul operei lui Goldmann este că „omologiile” pe care le desenează între muncă, viziunea mondială și clasă sunt premise unei „cauzalități expresive” simpliste.,astfel de teorii expresive ale cauzalității au fost, faimos, una dintre țintele filosofice și politice ale lui Louis Althusser. Propune o teorie social-totalitatea ca decentred, constând din mai multe discontinuă practici și vremelnicul (Pentru Marx (Verso, 2005 ) și Citirea de Capital (Verso, 2016 )), Althusser e fragmentar scrieri despre artă și literatură normal subliniez arta este discontinuă legătură cu ideologia și social-totalitatea., În 1966 ‘Scrisoare pe Artă în Replică la André Daspre,’ Althusser afirmă că arta nu este pur și simplu o ideologie ca oricare alta, dar nici nu este o știință teoretică: ea ne face să vedem ideologie, face perceptibilă, contribuind astfel la efectuarea unui interne distanciation pe ideologie în sine. Pierre Macherey a dezvoltat această perspectivă într-o întreagă teorie extrem de sofisticată a producției literare în Towards A Theory of Literary Production** (Routledge, 2006 )., Pentru Macherey, ideologia este înscrisă și „dublată” sau „făcută vizibilă” de textele literare la fel de mult prin ceea ce nu spun ca prin ceea ce proclamă în mod deschis: ele sunt structurate prin tăceri elocvente. După cum a scris Warren Montag despre lucrările lui Macherey și Étienne Balibar din această perioadă: „aceste texte sunt inteligibile, adică devin obiectele unei cunoașteri adecvate, numai pe baza contradicțiilor care pot fi înțelese ca cauza lor imanentă.,’Alain Badiou a publicat un important critic și dezvoltarea în continuare a Macherey e argument în Autonomia Esteticului Proces’ (1966) (apare în Badiou este Vârsta de Poeți (Verso, 2014)), și Terry Eagleton Critică și Ideologie (New left Books, 1976) – un important Althusserian intervenție în British critică literară scenă – a fost puternic influențată de Macherey de muncă., Pentru Badiou mai târziu scrieri despre literatură, consultați Manualul de Inaesthetics (Stanford UP, 2004 ), Pe Beckett (Clinamen Press, 2002), și La Vârsta de Poeți (Verso, 2014); Jean-Jacques Lecercle a trasat aceste evoluții în Badiou și Deleuze Citit Literatura de specialitate (Edinburgh SUS, 2012). Macherey și-a continuat propria traiectorie critică literară în À quoi pense la littérature? (PUF, 1990), Proust. Entre literatură et filozofie (Éditions Amsterdam, 2013), și Études de filozofie littéraire (De l’incidence éditeur, 2014).,

critică literară marxistă britanică și Americană: Raymond Williams, Terry Eagleton și Fredric Jameson

Raymond Williams a fost poate cel mai important critic literar britanic al secolului al XX-lea. Pentru un sentiment al întregii sale cariere, a se vedea interviurile de lungă durată realizate de redacția revistei New Left Review in Politics and Letters (Verso, 2015 ). Dintre numeroasele sale scrieri despre literatură, Marxismul și literatura* *(Oxford UP, 1977) este cel mai important din perspectiva criticii literare., Acesta este punctul culminant al Williams creșterea implicării, prin naștere din Nou a Plecat de la mijlocul anilor 1950, cu întreaga gamă de Vest Marxist’ textele discutate mai sus, multe dintre care au fost lent, fiind traduse în limba engleză de-a lungul anilor 1960 și ‘ 70. Williams concordanță manevră în această carte este de a sugera modul în care în mod tradițional „Marxist” teorii ale culturii și literaturii rămâne rezidual idealist., Williams își formulează mature poziții pe mai multe dintre său conceptual cheie inovații: selectivă tradiție, dominante, reziduale și emergente’ (de trei ori temporalitatea istorică prezent), structura de sentiment, și alinierea.,bil: The Long Revolution (Chatto & Windus, 1961), o teorie a modernității ca privit din perspectiva sociologiei literaturii artistice și de producție; Moderne Tragedie (Verso, 1979 ), care combină teoria Marxistă de tragedie, cu o puternică justificare de revoluția noastră modernă tragic orizont; Teatru de la Ibsen la Brecht (Pinguin, 1973 ), un materialist teoria dramei moderne; Romanul în limba engleză De la Dickens la Lawrence (Chatto & Windus, 1970), o istorie socială a romanului englez (proiectat, în parte, pentru a contesta hegemonia F., R. Leavis’ Marea Tradiție (Chatto & Windus, 1948)); și – cel mai important – Țara și Orașul** (Oxford UP, 1973), un maiestuos literare și de istorie socială de urbanizare și dezvoltarea capitalistă a orașului și a țării relații. În lucrarea sa ulterioară, Williams a scris, de asemenea, mult pentru a contesta teoriile idealiste predominante ale modernismului: vezi Politica modernismului (Verso, 1989).Terry Eagleton a fost studentul lui Williams la Cambridge., Provenind dintr-un mediu Catolic de clasă muncitoare, scrierile timpurii ale lui Eagleton erau în primul rând preocupate de teoriile Catolice despre corp și Limbă. Un punct de cotitură a venit cu publicarea de Critică și Ideologie** (New left Books, 1976), care a semnalat Eagleton de conversie a Althusserianism și intelectuală rupe cu Williams (conține o acum notoriu capitolul în care îl acuză pe Williams de a fi un romantic, idealist, empiric, populist!), deși a fost precedată de miturile Goldmanniene ale puterii: un studiu Marxist al Brontës (Palgrave, 2005 )., În anii 1980, Eagleton a devenit din ce în ce mai interesați de potențialul revoluționar de critici în sine, parțial prin intermediul lui Walter Benjamin lecturi de Brecht (a se vedea Walter Benjamin, sau de Către un Revoluționar Critici (Verso, 1981)), și parțial prin feminism (Violul Clarissa: Scris, Sexualitate, și Lupta de Clasă în Samuel Richardson (Blackwell, 1982))., El a scris o vastă trilogie pe Irlandez istorie culturală, dar cel mai important la mijlocul-sfârșitul lunii lucrări sunt, fără îndoială, Ideologia Estetică** (Blackwell, 1990), o critică detaliată istoria întregii tradiții estetice, și Dulce Violență: Ideea de Tragic (Blackwell, 2002), un mare Marxist reconceptualisation de tragic teorie și literatură. O prezentare generală a vieții și a operei sale poate fi găsită în interviul de carte the Task of the Critic: Terry Eagleton in Dialogue (Verso, 2009).,Fredric Jameson, poate cel mai bine cunoscut pentru teoria sa despre postmodernism (Postmodernism, sau, logica culturală a capitalismului târziu (Durham UP, 1991), a fost integrat în diseminarea ideilor „marxiste occidentale” în lumea anglofonă. Așa cum am menționat la început, Marxismul și forma** (Princeton UP, 1971) este o introducere cheie pentru multe dintre aceste idei. Acesta include capitole detaliate despre Adorno, Benjamin, Bloch, Lukács și Sartre, precum și un eseu metodologic major despre „critica dialectică”., Jameson a testat multe dintre aceste idei într-o lucrare extrem de neobișnuită de recuperare ideologică: Fables of Aggression: Wyndham Lewis, modernistul ca Fascist (University of California Press, 1979). Poate că cea mai durabilă lucrare a lui Jameson este inconștientul politic** (Cornell UP, 1981)., Bazat pe o versiune modernizată a medieval sistemul de alegorie, se dezvoltă un model de lectură bazat pe trei niveluri: textul ca act simbolic, textul ca ‘ideologeme’ (‘cel mai mic inteligibil unitate de esență antagoniste colective discursuri de clase sociale) și textul ca ideologie de forma’. Afirmația sa finală este că orice text literar, printr-un sistem de medieri alegorice (non-expresive), poate fi legat înapoi de orizontul non-transcendabil al istoriei ca luptă de clasă., Jameson este, de asemenea, un teoretician important al modernismului, ca martor al lucrării sale majore a Singular Modernity** (Verso, 2002) și al colecției de eseuri the Modernist Papers (Verso, 2007). Cea mai importantă lucrare critică literară recentă este antinomiile realismului (Verso, 2013). Jameson, de asemenea, a publicat controversatul articol, ‘Lumea a Treia Literatura în Epoca de Capitalismul Multinațional’ (Social Text, 1986), singura care a dat naștere la o vastă literatură secundară (cel mai cunoscut critic de Aijaz lui Ahmad în Teorie: Clase, Națiuni, Literaturi (Verso, 1992))., Jameson este, fără îndoială, cel mai important critic cultural al sfârșitului secolului al XX-lea. critica contemporană este imposibil să se facă dreptate gamei și bogăției criticii marxiste contemporane, așa că nu pot decât să sper să indice câteva lucrări importante. Franco Moretti a fost o figură influentă în domeniu., Munca lui pe Bildungsroman prim-plan modul în care formă simbolică de „tineret” mediat contradicțiile dintre modernitate și realizează trecerea de la eroice subiectivități al epocii Revoluției de la lumesc și lipsită de eroism, normalitatea de zi cu zi burghez de viață (Felul de Lume: Bildungsroman în Cultura Europeană** (Verso, 1987))., Studiul său modern epic, între timp, s-a axat pe astfel de texte ca Faust, Melville Moby Dick și a lui Gabriel García Márquez’ O Sută de Ani de Singurătate, argumentând că acestea sunt ‘lumea texte, a căror geografice cadru de referință nu mai este statul-națiune, ci o entitate mai largă – un continent, sau lumea-sistemul ca un întreg’ (Modern Epic: Lumea-Sistemul de la Goethe la García Márquez (Verso, 1996))., Într-o mișcare care s-ar dovedi influentă pentru teoriile materialiste ale „literaturii mondiale” (inclusiv a sa), Moretti folosește categoriile analizei sistemelor mondiale ale lui Immanuel Wallerstein pentru a sugera că astfel de „texte mondiale” sau „epice moderne”, deși necunoscute stărilor relativ omogene ale nucleului, sunt tipice semi-periferiei unde predomină dezvoltarea combinată. Moretti a extins de atunci această „geografie a formelor literare” în „Conjectures on World Literature” ** (New Left Review, 2000)., Luând exemplu de la Goethe și a lui Marx observații privind Weltliteratur, și combinarea acestora cu perspective extrase din Brazilia Marxist critic Roberto Schwarz, ‘Presupuneri’ susține că literatura lumii este ‘ne, și inegale: una de literatură … sau poate, mai bine, o lume literară (sistem de inter-legate literaturi), dar un sistem care este diferit de ceea ce Goethe și Marx au sperat, pentru că este profund inegală.,’Moretti e cel mai important lucru, însă, este, fără îndoială, cea mai recentă publicație: Burgheze: Între Istorie și Literatură** (Verso, 2013), un socio-literare studiu de cifra de burghez, al cărui adevărat „erou” este creșterea de proză literară.,

Cele mai semnificative ale lui Moretti moștenitori este Warwick Colectiv de Cercetare (WReC), a cărui carte Combinate și Dezvoltarea Inegală: Către o Nouă Teorie a Lumii-Literatura de specialitate (Liverpool SUS, 2015) își propune să ‘repoziționează problema de „literatura lumii”, considerat ca o nouă categorie de teoretice de cercetare, prin urmărirea literar-culturale implicațiile teoriei combinate și dezvoltarea inegală.,”Combinând teza” modernității singulare „a lui Fredric Jameson cu o analiză Moretti-inflectată a sistemelor mondiale și teoria lui Troțki a dezvoltării combinate și inegale, colectivul de cercetare Warwick definește literatura mondială drept „literatura sistemului mondial”. Literatura mondială (cu o cratimă pentru a-și arăta fidelitatea față de analiza sistemelor mondiale Wallersteiniene) este acea literatură care „înregistrează” în formă și conținut sistemul mondial capitalist modern. Cartea este, de asemenea, o intervenție în dezbateri asupra definiției modernismului., Dacă „modernizare” este înțeleasă ca ‘impunerea de capitalist relațiile sociale pe culturi și societăți până în prezent de onu sau numai sectorial capitalizate”, și „modernitate” names ” modul în care capitaliste relațiile sociale sunt „trăit””, apoi „modernismul este că literatura care codifică’ experiența trăită de capitalizare din lume, produs de modernizare.membrii individuali ai colectivului de cercetare Warwick au adus, de asemenea, contribuții importante la ceea ce ar putea fi numit (problematic) „teoria postcolonială marxistă”., Benita Parry Studiile Postcoloniale: Un Materialist Critica (Routledge, 2004) reunește o serie de sofisticat de eseuri care, recunoscând importanța de mult de lucru făcut sub emblema studiile postcoloniale, sugerează că materialul impulsuri de colonialism – sale de credit de resurse fizice, exploatare a muncii umane și instituționale represiune – au fost omise de la masă postcoloniale locul de muncă (de către Subaltern Studii, Edward Saïd, zic, homie Bhabha și Gayatri Chakracorty Spivak)., Inconștientul Postcolonial al lui Neil Lazarus (Cambridge UP, 2011) nu numai că extinde această critică, dar încearcă să reconstruiască întregul domeniu al studiilor postcoloniale prin dezvoltarea de noi concepte marxiste atente la perspectivele teoriei postcoloniale. Upamanyu Pablo Mukherjee a cartografiat, de asemenea, un nou teren pentru studiile postcoloniale marxiste, dar a făcut acest lucru cu o sensibilitate crescută la ecologie (vezi mediile postcoloniale natura: cultura și romanul indian contemporan în engleză (Palgrave, 2010))., Această abordare a fost consolidată prin Sharae Deckard ambițios proiect de cercetare pe lume-ecologice literatura’ (pentru un programatice rezumat, vezi viitorul ei ‘Cartografiere Natura Planetară: Presupuneri pe Lume-Ecologice Fiction).,

În alte lucrări recente:

• Alex Woloch a dezvoltat o teorie de personaje minore și protagoniști în romanul realist care se conectează ‘asimetrice structura de caracterizare – în care mulți sunt reprezentate, dar atenție fluxurile de la un delimitat centru” la „concurente trage de inegalitate și democrație în secolul al xix-lea burghez imaginație’ (Unul față de cei Mulți, Princeton UP, 2003).,
  • Anna Kornbluh a oferit o nuanțată materialist cont de realism oficială medieri și ‘realizări’ de finanțe în Realizarea Capital: Financiar și Psihic Economiile în stil Victorian Forma (Fordham University Press, 2014).Joshua Clover a susținut că perioada din anii 1970 până la criza economică din 2007-8 ar trebui înțeleasă ca toamna (Braudeliană) a sistemului.”Teza sa fundamentală este” că un trop de organizare a literaturii de toamnă este conversia temporală în spațială”., Este această conversie că non-narative forme, cum ar fi poezia sunt mai în măsură să înțeleagă și figura mai departe ” („toamna sistemului: poezie și capital financiar.”JNT: Journal of Narrative Theory, 2011).
  • în materia capitalului (Harvard UP, 2011) Christopher Nealon subliniază omniprezența și varietatea reflecțiilor poetice tematice, formale și intertextuale asupra capitalismului în poezia secolului American.”El arată că poeți la fel de diverse ca Ezra Pound, W. H., Auden, John Ashbery, Jack Spicer, Limba poeți, Claudia Rankine și Kevin Davies ‘au în centrul lor proiecte literare o încercare de a înțelege relația dintre poezie și capitalism, de cele mai multe ori a lucrat ca o încercare de a înțelege relația dintre texte istorice criză’.
  • Ruth jennison lui e Zukofsky Eră (Johns Hopkins SUS, 2012), susține că Objectivists de Zukofsky Epoca moșteni prima generație experimentalist rupe cu sistemele anterioare de reprezentare și …, străduiți-vă să adecvați această pauză la un conținut futuristic subliniat al politicii revoluționare.Sarah Brouillette a publicat o serie de lucrări importante privind istoria pieței de carte și a industriilor creative. A se vedea în special, literatura și economia creativă (Stanford UP, 2014).cartea mea, The Politics of Style: Towards a Marxist Poetics (Brill/ Haymarket, 2017), dezvoltă o teorie materialistă a stilului printr-o critică imanentă a operei lui Raymond Williams, Terry Eagleton și Fredric Jameson.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *