Sannheten Om Bocas Del Toro, Panama

• Pin
  • E-post
197shares

Bocas del Toro, Panama har alltid vært på min radar som stedet å gå i Panama for en øy flukt. Faktisk, bortsett fra Panama-Kanalen, Bocas del Toro var alltid på toppen av min steder å besøke i Panama.

Og gjorde det leve opp til mine forventninger?

Um, egentlig ikke.,

selv Om jeg vil si, jeg tror det var en feil å besøke Bocas del Toro vare på våre Panama reiserute, og hvis Rachel og jeg hadde gått for det første kan vi ha elsket det. Jeg vet også at mange mennesker bare pop over til Bocas fra Costa Rica uten å se noe annet i Panama, og hvis du gjør det du kan elske det.

Fordi den viktigste grunnen til Bocas del Toro egentlig ikke spent meg var at jeg hadde elsket alle andre steder vi har besøkt i Panama.,

faktisk når vi fortalte lokalbefolkningen at vi var på vei til Bocas del Toro, OG at vi allerede hadde besøkt San Blas Islands, bokstavelig talt alle vi snakket med ristet på hodet. De sa at vi kunne ha elsket Bocas på egen hånd, men det er ingen måte det kunne sammenligne San Blas.

Og de hadde rett.

jeg bør også legge til at Rachel og jeg er både 30, og mens vi backpacked mye i vår tidlige 20-årene, nå er vi egentlig ikke som i backpacker scene. Og Bocas del Toro er en total backpacker party-huben., Jeg føler at jeg ville ha elsket det hvis jeg ikke hadde vært på så mange andre backpacker partiet huber som faktisk var mer moro og mer vakker.

Så hvis du leter etter en morsom «intro» til backpacking sted, Bocas del Toro, Panama kan være perfekt for deg. Det er lett å komme til fra OSS, alle snakker engelsk, og valutaen er enda OSS dollar – hvor lett er det?

Og hvis du ikke er en backpacker, det er en annen del av Bocas del Toro som er mindre om hostel partene og mer om uberørte strender og vakre jungelen hideaways.,

Vi spurte litt rundt før vi kommer til Bocas del Toro, og alle fortalte oss at hvis vi ønsket en roligere opplevelse bør vi unngå den største øya Isla Colon og i stedet prøve å bo på Isla Bastimentos, som er hva vi endte opp med å gjøre.

Så les videre hvis du prøver å finne ut om Bocas del Toro, Panama er verdt en tur eller ikke. Mitt korte svar er sannsynligvis ikke egentlig, men det var noen ting om Bocas det gjorde jeg virkelig elsker, og noen ting som du kan elske enda mer enn jeg gjorde.,

Vi var også litt uheldig med vår innkvartering fordi vi booket virkelig siste liten (rookie mistake!), og det er noen av boenhetene på Bocas del Toro som ser så drømmende. Jeg føler at hvis vi hadde bodd et sted litt mer spesiell vi kunne ha elsket vår tid på Bocas del Toro.

Og hvis du er fortsatt i prosessen med å finne ut hvor du skal gå i Panama, kan du lese min liste over de beste tingene å gjøre i Panama her, min San Blas Øyene guide her er min Boquete, Panama guide her, og min erfaring som bor i en luksus bungalow i Gulf of Chiriqui her.,

Få til Bocas del Toro

Du i utgangspunktet har tre alternativer for å komme til Bocas del Toro, avhengig av hvor du kommer fra: du kan ta en buss, en shuttle, eller fly.

Vi tok en shuttle-buss (+båt) til Bocas, og da vi forlot vi fløy fra Bocas til Panama City.

transport til og fra Boquete var $30 og tok 4,5 timer, selv om det er inkludert en time lang pause på en bensinstasjon. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor bruddet var så lang, og vi har alle i utgangspunktet bare ventet utenfor van for sjåføren å være klar til å gå igjen., Så hvis du er heldig kanskje din shuttle tar bare 3,5 timer.

shuttle var en minivan som var pakket til maks – ikke kommer til å ligge, det var ikke veldig behagelig (og i 80 land jeg har besøkt, har jeg blitt vant til å overfylt minivans). Det var i utgangspunktet fint selv om, som alle hadde sin egen plass, det var bare en bit proppfull. Oh, og alle bagasjen vår ble holdt på toppen av bilen, og vi var på reise i regntiden så alle ting ble gjennomvåt. Heldigvis mine hardt skall kofferten er vanntett slik at klærne mine og ting var helt fint selv.,

Den siste etappen av reisen er faktisk en båt til Isla Colon, men det er inkludert i transport billettprisen.

Selv om du ikke planlegger å bo på Isla Colon du vil definitivt ønsker å bestille overnatting på forhånd, så vil de inkluderer transport til overnatting for gratis. Vi bodde på Red Frog Beach Resort, og de plukket oss opp fra Isla Colon så snart vi kom.,

Vi har booket transport dagen før vi dro Boquete, selv om ett av selskapene ble solgt ut allerede da så kanskje prøve å bestille tidligere hvis du kan, spesielt med tanke på at vi reiste i lavsesong.

Vi har også vurdert å bestille en privat bil service fra Boquete til Bocas del Toro, som var kommer til å koste $170 via [email protected]., Jeg hadde egentlig ikke angre kommer med buss i stedet fordi vi gjorde spare en masse penger og det var mindre enn fem timer for reiser uansett, men hvis du ønsker å være mer komfortabel eller reiser med mer enn to personer det er definitivt verdt å vurdere å bestille en privat transport i stedet.

Og deretter forlate Bocas del Toro vi fikk en tidlig morgen fly. Flyplassen er teeny små – som en av de minste jeg noen gang har vært på, men vår flight til venstre rett etter planen og alt var veldig enkelt.,

Bocas Town

Mens vi bodde på Red Frog-Stranden, Rachel og jeg tok Red Frog shuttle båt i Bocas Town, den viktigste byen i Bocas del Toro, for en dag.

Bocas Town er en slags backpacker knutepunkt for alle turer og aktiviteter i Bocas del Toro, så mye av backpackere vil bo her og deretter ta dagsturer til de andre øyene. På kvelden er det litt av en fest hub, selv om vi ble også advart mot å gå ut alene om natten i Bocas Town, så kanskje være forsiktig.,

Og selv når vi var på besøk under midt på dagen et par folk som tilbys oss narkotika, så jeg kan forestille oss hva de vibe er som om natten. Jeg føler at det kunne være morsomt hvis du er i en gruppe, og bare gå til noen barer, men jeg tror ikke jeg ville ha elsket det hvis jeg hadde vært på reise alene.

Hvis du ikke inn i backpacker scene har du sannsynligvis ikke vil finne mye å gjøre i Bocas Town, som det er liten.

For meg personlig, jeg tror ikke det ville virkelig være nok til å gjøre det for å rettferdiggjøre å tilbringe en natt i Bocas Town, men det var flott for en dagstur!,

Bocas Town er i utgangspunktet består av to hovedgatene med mange turist butikker som selger stranden og surfe utstyr, masse restauranter og kafeer, og som ti supermarkeder. Seriøst, så mange supermarkeder.

Min favoritt del om Bocas Town var definitivt alle restauranter og kafeer. Butikkene stort sett bare hadde tacky suvenirer, men maten på restaurantene var seriøst så bra. Og jeg elsket design så vel., Og siden mat til Red Frog Beach var ikke stor, og hadde veldig begrenset, menyer, det var hyggelig å komme til Bocas Town for noen bedre måltider.

Vi hadde lunsj på La Buga Dykke & Surfe, som er super søt og rett på vannet, og min falafel burger var perfekt.

Og så hadde vi middag på Buena Vista, som igjen er rett på vannet, og har fantastisk mat. Vi langt over bestilte så vi endte opp med å ta resten tilbake til Red Frog å spise senere, noe som faktisk har fungert perfekt.,

Hvor skal du bo i Bocas del Toro

Det finnes en haug av vandrerhjem i Bocas Town, men hvis du er ute etter litt mer luksus du kommer til å ønske å få ut av Isla Colon.

jeg bodde på Red Frog-Stranden, som er mer av et stort resort enn luksuriøse øya komme unna (scroll ned for mine tanker om Red Frog-Stranden). Vi booket virkelig siste liten, så Red Frog Beach var en av vårt eneste valg.

Så jeg definitivt anbefale å bestille din Bocas del Toro overnatting god tid i forveien!,

Her er noen andre steder vi hadde på vår liste for Bocas del Toro:

La Loma Jungle Lodge og Sjokolade Gård // Dette var faktisk mitt beste valget for Bocas del Toro som jeg har hørt det er utrolig, men det er faktisk bare åpent fra tirsdag til torsdag (minst under regntiden?) og vi var ikke her på høyre dager. Slik en bummer! Sjekk gjeldende priser og tilgjengelighet her

Casa Cayuco // jeg var alvorlig, så trist at dette stedet var stengt når vi var på besøk, fordi det ser helt fantastisk ut., Definitivt sjekke det ut, hvis du leter etter en luksuriøs escape – forhåpentligvis vil det være åpent når du er på besøk. Sjekk gjeldende priser og tilgjengelighet her

Finca Vela Lodge // Dette ser også så nydelig, men det ble bestilt opp av den tiden vi var ute etter overnatting. Seriøst, jeg virkelig lært min lekse om bestilling tidlig da jeg var på jakt etter et sted å bo her! Sjekk gjeldende priser og tilgjengelighet her

Urraca Privat Øy // Hvis du ønsker å virkelig komme seg bort fra det hele, denne ser perfekt ut., Du vil være i form av fast her (selvfølgelig de tilbyr guideturer og transport mot en ekstra kostnad), men det ser så idyllisk med rosa bungalower over vannet. Sjekk gjeldende priser og tilgjengelighet her

Bluff Beach Retreat // Dette er mer sentralt og enkelt å komme til Bocas Byen, men langt nok unna til at du fortsatt har noen fine øya vibber med en vakker strand. Sjekk gjeldende priser og tilgjengelighet her

Monkey Treehouse Retreat // Dette er også enkel tilgang til Bocas Town og jeg elsker treehouse stil og jungle vibber., Sjekk gjeldende priser og tilgjengelighet her

Bocas del Toro Airbnbs // Det er tonnevis av Airbnb valg for Bocas del Toro, og noen av dem ser virkelig vakker. Du kan vise alle oppføringer her, og hvis du er ny til Airbnb få rabatt ved å registrere deg her.

Red Frog Beach Resort

Ok, så la meg fortelle deg om Red Frog Beach resort.

Red Frog Beach Resort er en morsom plass. Eiendommen er enorm, og fylt med ulike typer bungalower og villaer som tilbys i forskjellige prisklasser., Hva jeg fant interessant om er at mange av villaene er eid av mennesker i USA, og Red Frog deretter hovedsak leier dem ut til besøkende når eierne ikke er i Panama.

Dette betyr at villas føle at de er i OSS – minst utformingen av oss følte meg som noe jeg ville finne i Florida. Og dette skaper også en fin form for fellesskap på Red Frog, som mange av gjestene faktisk kommer hit hvert år.,

Den eneste ulempen til dette er at kvaliteten på hver villa vil variere litt, så vi hadde et par problemer i vår. En av de dusjer fungerte ikke, det var noen reparasjoner som måtte gjøres rundt villaen, og en av sengene hadde midd! Rachel våknet den første morgenen med tonnevis av bitt over ryggen, som virkelig sugd. Jeg har også fått dem på mine armer neste kveld, selv om jeg tror kanskje det var fra sofaen?,

jeg bare lyst til eierne av vår spesielle villa ikke hadde vært der en stund og alt hadde fått litt fuktig. Men jeg snakket med en nederlandsk familie som bor på et annet villa og de sa at nettet var perfekt, så jeg tror vi bare liksom hadde uflaks. I ettertid burde vi har bare bedt om å bytte til en annen villa, men vi er begge så vant til å få bug bites i tropene at vi egentlig ikke tenker så mye over det.,

Nok min favoritt del om Red Frog var privat strand og basseng området, som var fantastisk, og bare den mest perfekte sted i verden til å slappe av.

Det er også en offentlig strand-området kalt Turtle Beach hvor folk som ikke bor på feriestedet kan komme på dagsturer.

Igjen, det er en fin strand, men ingenting som den fantastiske hvite sandstrendene i San Blas., Vinden var så sterk når vi var der, at vi ikke kunne bade i havet, men det var helt greit fordi bassenget var veldig hyggelig.

Vi selv laget noen nye hjørnetann venner!,

Måltider som ikke er inkludert i oppholdet, noe som ga oss frihet til å spise på forskjellige restauranter på stedet (strandbaren var min favoritt over restaurant på Turtle Beach), og vi dro inn til byen en dag for å plukke opp noen nostalgiske ingredienser for en god, gammel Amerikansk middag på mac og ost og grillet ostesmørbrød!,

jeg føler at jeg bør legge til at Rachel og jeg er både Amerikanere som bor i utlandet, slik at vi virkelig elsket den Amerikanske vibber av Red Frog Beach og at vi kunne kjøpe våre favoritt-American snacks på rimi i Bocas Town. Men hvis du kommer fra USA, er det kanskje ikke så spennende, og i så fall ville jeg definitivt anbefale å velge San Blas i stedet.,

Du kan sjekke gjeldende priser og tilgjengelighet på Red Frog her

Zapatilla Øyer & Andre Bocas del Toro dagsturer

Så igjen, så for det være en feil som besøker San Blas før Bocas del Toro, jeg fant faktisk begge steder tilbyr noe unikt. Ja, San Blas ser ut som paradis, men Bocas del Toro har en mye mer overnatting og mat-alternativene, og du kan ikke finne så luksuriøs innkvartering som Red Frog på San Blas.,

Hvis du ikke har tid til å besøke San Blas så godt, jeg ville i stedet prøve å få til Zapatilla Øyene mens du er på Bocas del Toro, som disse to øyene er ment å ha det klareste vannet og en av de vakreste strendene på Bocas del Toro.

jeg vet Red Frog Beach Resort organiserer turer til Zapatilla, eller du kan også bestille en snorkling tur fra Bocas Town, som vil ta deg her også.,

Vi nesten gjorde en snorkling tur, slik at vi kunne stoppe ved Sloth Island, hvor du kan oppdage dovendyr fra båten (du er ikke tillatt på øya selv), men så endte vi opp med å komme over en sloth høyre på vår resort!

Du kan se ham langsomt krypende bort her:

Etter å ha snakket med noen personer som eier en av villaene på Red Frog-Stranden, det høres ut som Zapatilla Øyene turer er de beste turene i Bocas del Toro., Det er tonnevis av andre alternativer for øyhopping og også for mer jungelen vibber som å besøke en sjokolade gården, men hvis du er på vei til Boquete, samt du vil oppleve en bedre versjon av den i Boquete.

Det var morsomt fordi når Rachel og jeg så på listen over tour valg fra Bocas Town var vi bare vil, vi har bokstavelig talt allerede gjort alle disse tingene, selv om dette er vår første gang i Panama. Jeg tror de var for det meste bare veldig generisk turer som du vil finne hvor som helst fra Panama til Thailand, som snorkling, øyhopping, glass båt turer, etc., Så hvis du ikke har gjort noe lignende før, vil du elske det, men hvis du allerede har vært til mange av øyene i Sentral-Amerika eller Afrika og Asia, har du kanskje ikke finne noe nytt her.

Så… er Bocas del Toro, Panama verdt det?

– i Utgangspunktet vil jeg si at jeg nøt tiden min på Bocas del Toro, så det var en veldig fin og lett strand ferie. Jeg elsket å slappe av på Red Frog-Stranden, og siden det var slutten på vår Panama tur det var fint å ha et par dager å bare koble helt av (og fange opp blogging arbeid!).,

når Det er sagt, Bocas del Toro var mine minst favoritt stedet jeg besøkte i Panama – mest fordi jeg virkelig, virkelig elsket overalt ellers gikk jeg. Det var bare noe om Bocas som virkelig skilte seg ut for meg. Vel, bortsett fra å se sloth – jeg var så glad for å endelig se et latskap i det virkelige liv! Men det var også bare virkelig lykke til.

jeg tror du vil like Bocas del Toro mest hvis du er en backpacker, spesielt hvis du er ny til regionen og/eller nye for backpacking. Det er slik en lett sted å besøke, den har en fin stemning og god mat, og du vil ha mye moro her., Det kan bare ikke være den absolutte høydepunkt på alle dine reiser. Men det er helt fint!

Eller jeg tror Bocas del Toro kan være en magisk unnslippe hvis du bestiller en av de virkelig fine island hoteller og bare bli der hele tiden.

Ellers er jeg antar jeg vil anbefale Bocas del Toro som et stopp på dine reiser, hvis de tar deg gjennom Panama eller Costa Rica. Men jeg ville heller ikke nødvendigvis gå ut av din måte å planlegge en tur her. Hvis du kommer til å gå ut av din måte, definitivt, definitivt dra til San Blas Islands.,